Sreality vyklízejí prostor konkurenci

Datum: 07.04.2010
  | 
Kategorie: Realitní průvodce
 |  
Publikoval: David Svoboda
Bez boje. Uvedením nové verze svého realitního serveru vystřelil Seznam.cz hned dvakrát do vlastních řad.

Prvním výstřelem se stala samotná nová verze realitního serveru. Přišla po dlouhých šesti letech a, jak už napsal Patrick Zandl, nic převratného nepřináší. Chybí vyhledávání v oblasti, pokročilé hledání není o moc pokročilejší než bylo to minulé a několik drobných zlepšení je na šest let žalostně málo.

Na kritiku reagoval produktový manažer Srealit Tomáš Vyskočil. Podle něj se třeba vyhledávání v oblasti chystá. Ale proč se s jednou ze zásadnějších funkcí počítá až dodatečně? Brzdou rychlejšího vývoje jsou prý realitní kanceláře. Ty se inovacím brání a je proto třeba postupovat cestou postupných kroků.

Dovolil bych si tuto tezi označit za nesmysl. Náš realitní server vyhledávání v oblasti, ale i podrobné vyhledávání podle několika parametrů nabízí jako standardní věc. Ale ono se toho dá nejen vymyslet, ale i vytvořit, daleko víc. Vytvoření agentů, které podle vašich kriterii procházejí nové nabídky, pokročilá schránka, automatické sledování slev zvažovaných nabídek, to všechno u nás umíme a žádná nechuť realitek nám v tom nezabránila.

Ano, malému hráči na trhu se to snadno přichází s inovacemi. Lze namítnout, že Seznam je prostě tak velký, že může inovace u mnohonásobně menších konkurentů dovolit přehlížet.
 

Daleko ničivější ránu do vlastních řad Seznam vypálil, když se startem nové verze serveru oznámil i novou obchodní politiku. Tou vyvolal obrovskou vlnu nevole u inzerujících realitek. Přestože nakonec ustoupil. Odchod od něj oznámily tři největší realitní kanceláře a přidaly se k nim desítky menších. Výsledek: Z dvou set tisíc inzerátů je rázem tisíců třicet.

Je otázkou času, kdy si hledající uživatel všimne, že zásada „na Srealitách je všechno,“ už neplatí a začne se rozhlížet i jinde.

Seznam je od počátku internetu u nás místní hegemon, který neotřesitelně odolává všem útokům na svou dominantní pozici. Snaha konkurentů vyznívá vniveč. Ovšem jen do chvíle, kdy lídr trhu sám poskytne konkurentům příležitost buď svou nečinností, anebo chybou. Zde zkombinoval obojí.

Že to není chiméra, dokládá analogický případ jiného spícího hegemona. Vzpomínáte na neotřesitelnou pozici Internet exploreru, napevno zabudovaného ve Windows? Dokud se Microsoft snažil, odsoudil k nicotnosti Netscape navigator. Ale stačilo pár let spaní na vavřínech, respektive na IE 6, a situace je naprosto jiná.

My v tuto chvíli máme kvalitnější, pokročilejší inovativní server. Pokud jde o obsáhlost nabídky, tady za nás většinu práce obstaral konkurent. Odehnal nabízející, odhání kupující a sám se dobrovolně zmenšil na pouhý zlomek.

V realitní inzerci na českém internetu se dají v budoucnu čekat významné přesuny. Za nás mohu konstatovat, že se na následující měsíce velice těšíme. I dál chceme dokazovat, že co nejde v Seznamu, může jít jinde docela spolehlivě a uživatelsky přívětivě.

/jm/